fredag 6. februar 2015

Mitt innlandsliv er komplett - IKEA åpner i mars

I 2002 tok vi skrittet fullt ut og flyttet fra Oslo. Vi havnet her i innlandet fordi vi fant flere flotte hus i Moelv, småbyen som ligger midt mellom byene Hamar, Lillehammer og Gjøvik. Flotte hus til en pris en bare kunne drømme om i hovedstaden. Det siste huset vi så på var arkitekt Are Vesterlids hus "Villa Engen" i Moelv. Vi falt pladask for huset som lå inne i skogen, men allikevel sentralt i Moelv. Vi kjøpte det, flyttet og vips så var vi innlendinger.
Drømmehuset "Villa Engen" tegnet av Are Vesterlid, bygget i 1962
Vi stortrivdes og var bare enkelte ganger i tvil om vi hadde gjort det rette, da det tok 2,5 år før mannen i huset fikk jobb her oppe. Men det ordnet seg det også etterhvert. 

De første årene var det flere ting i Oslo som jeg savnet her. Ikke mye, men noen tilbud som jeg var vant til som Oslobeboer, manglet. Og det var for det første et trenings-senter. Det tilbudet en hadde her på den tiden var et mini spinnings-senter. Men etter noen år etablerte trenings-senteret FRISK seg i Moelv. Hurra!
            
En annen ting jeg var vant med i Oslo-området var utfarts-steder som en kunne dra til i helgene. Et sted en kunne gå tur, og samtidig få seg en kopp kaffe. 
På de 12 årene vi har bodd her har imidlertid det tilbudet endret seg radikalt. Nå har vi i innlandet (og kanskje spesielt i Ringsaker) så mange steder å velge mellom at det av og til er vanskelig å velge. Skal vi dra på Skafferiet, eller Stubberud Gård, på Godværskafeen på Sveinhaug, til Tingnes Spiseri eller kanskje til Peder Balkesenteret på Kapp?

Eller det nye Prøysenhuset, tegnet av Snøhetta? De har også kafe...
Prøysenhuset. Bilde av fra Østlendingen
Og nå i mars blir innlandslykken komplett. For det siste jeg kanskje kunne savne å ha i nærheten var IKEA. Dit kunne jeg også dra på utflukt. Ikke for å handle så mye, men for å bli inspirert. Ja, for noen av oss blir faktisk det av å tusle rundt på IKEA. De er dyktige på trender og design og er flinke med utstillinger. Og IKEA Ringsaker vil sikkert være et av de ledende butikkene på det feltet i Norge. Jeg har høye forventninger til akkurat det.


Treningsmuligheter, opplevelses- og interiørtilbudet har blitt veldig mye bedre på 12 år her i innlandet og Oslo kan bare fortsette å vokse for min del. Jeg savner ingenting lenger.

IKEA åpner i mars 2015!! Innlandslivet er komplett!

Ingen kommentarer: