onsdag 18. april 2012

Larholm Keramikk, Halden

Noen sort/hvite krukker fanget min interesse hos en brukthandel.
Bilde fra finn.no  
 Det viste seg at de var norske og produsert av Larholm Keramikk i Halden.

"Larholm Keramikkverksted ble startet i Halden i 1943 av Nils Larsen og Øystein Holm-Olsen, derav navnet Lar-Holm."

Dette var all info jeg fant om historien til verkstedet, helt til jeg fikk tilsendt en kopi av èn side fra en bok om norsk keramikk, av eieren av "Bruktbua" i Storgata på Gjøvik. Tusen takk!

Jeg gjengir hele teksten:
" Larholm Keramikkverksted - Inge Forø
Bedriften ble startet i 1943 i Halden av inspektør Nils Larsen og kjøpmann Øystein Holm-Olsen. Navnet "Larholm" skriver seg naturlig fra grunnleggernes etternavn. Brukskunstneren og keramikeren Inge Forø ble fra starten av virksomheten kunstneriske leder. Fabrikken produserte bruks- og pyntekeramikk som kanner, boller, gulvurner, vaser, krukker, fat, skåler, askebegre, frokost- og teservicer og lignende. Etter hvert spesialiserte man seg på frokost- og teservicer, og det ble lagt vekt på at produksjonen skulle ha kunstnerisk kvalitet.
Larholm solgte sin keramikk over hele landet. Noe ble også eksportert til Sverige og USA. Salget forgikk gjennom grossister og spesialforretninger. Opptil 25 personer var til tider i arbeid ved fabrikken. firmaet var medlem av Foreningen Brukskunst og og tilsluttet Norsk Keramisk Landsforening. De deltok på en rekke utstillinger bl.a. på den stoe vandreutstillingen "Østfold-keramikk gjennom 4000 år" i 1949.
I 1951 var Haakon Darger engasjert som kunstnerisk leder. Sajos Mathi, Anne Lise Halapainen, John Ludvigsen, Sven Østling, Kjell Jensen og Ruth Hansen er navn som knyttes til formgiving og dekor av Larholms produkter i tiden rundt 1950." Side 94, bokens tittel = ukjent




Se slideshow her fra Norsk Keramikk med andre flotte produkter fra Larholm.
De hadde ikke bare sort/hvite krukker, vaser og skåler. Se her:
Bilde fra finn.no
Kanskje du har Larholm keramikk hjemme uten å vite det?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja jag har ett fruktfat efter min mormor. Hon var född i Halden. Under fatet står det Larholm F/4 - J. Jag har alltid tyckt om fatet och efter min mamma dog fick jag ärva det.

m o p p e g u r i sa...

Så hyggelig. Da mener jeg at du har arvet en skatt som jeg håper flere generasjoner har glede av videre.

Ingunn_wh@hotmail.com sa...

Jeg fikk nettopp den vasen du viser på første bildet. Jeg selger den fordi jeg er ikke så glad i svarte ting, men nå har jeg jo alle opplysninger - :)

m o p p e g u r i sa...

Hei! Den vasen får du nok solgt. Mange som er glad i sort / hvite ting. Fint at den lille informasjonen jeg har om Larholm kan være til nytte :)

MS sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.