torsdag 12. oktober 2017

Interiørarkitekt Edvin Helseth og møbelseriene TRYBO og FUREKA

BBB-reolens opphavsmann, interiørarkitekt Edvin Helseth, født 1926 på Hamar, er også kjent i møbelkretser for sin TRYBO møbelserie for fritidsboliger, her vist ved armstolen (1960), og senere (70-tallet) for møbelserien FUREKA.
Trybo armstol, 1965. 
Karmstolen var en del av en hel serie møbler beregnet for hytter/fritidsboliger.
Bilde: Folkemuseet
Edvin Helseth var en del av arkitektgruppen ARKITIM på Hamar, som forøvrig besto av Are Vesterlid, Finn Bø og Per Torp Ildahl. Mer om Edvin Helseth finner du her, i Mads Linder sin blogg.

På 70-tallet ble FUREKA-serien med et massivt, solid spisebord og stoler satt i produksjon.
FUREKA spisebord. Bilde fra Fretex.
FUREKA stol. Bilde fra finn.no
Her er det noen (møbel)historikere som har en jobb å gjøre når det gjelder å dokumentere disse møblene med bilder. Hverken Digitalt Museum eller andre har bilder av FUREKA-serien i sine arkiv. 

Noen vil sikkert lure på hva som er vitsen med å bry seg med furumøbler fra 70-tallet. For det første begynner det å bli historie, interiørarkitekten er fra Hamar og bordet (spesielt) tror jeg kan elskes av generasjoner. Et møbel som varer. Og det liker jeg.

Og lik det eller ikke - furu og treverk i det hele tatt begynner å dukke opp igjen i interiører på vegger, tak og i møbelproduksjon.

3 kommentarer:

AAM sa...

Flott. Jeg har lett etter hva disse stolene het. Jeg fant dem satt ut ved søppebøtter. Måtte jo ta de med hjem, gikk to turer, en stol under armen og en hund i bånd i andre.
Kunne ikke finne navnet noe sted, spurte på div grupper på Facebook Men nå fant jeg navnet og hvem som har laget dem. Jeg elsker de og har de som kjøkken stoler. Desverre har jeg ikke bordet.

KAAN sa...

Klassisk design, bord og stoler. Jeg har bord og 6 stoler. Skulle gjerne ha hatt 2 til iom at det er 8 sitteplasser rundt bordet. Si framom du hører om noen som skal selge��

Anonym sa...

Hvordan er komforten på stolene?