lørdag 15. september 2012

Tromsø bibliotek

Jeg har vært i Tromsø en tur. Lenge siden sist. Det var en tur i jobbsammenheng, så jeg hadde ikke mye tid til å se meg om i byen. Men en liten tur ble det. En kollega hadde hørt om bibliotekbygget og vi tok en tur innom.
Fil:Tromso bibliotek og byarkiv 2007.jpg

Bibliotekbygget er oppført under det opprinnelige taket av gamle Fokus Kino som i sin tid (1969) ble tegnet av arkitekt Gunnar Bøgeberg Hansen. Den spesielle takkonstruksjonen ble tegnet etter inspirasjon fra den spanske arkitekten Felix Candela, som ofte går under betegnelsen Candelaskall. Den er utformet som fire store buer som danner en hyperbolsk paraboloid form.
Taket har holdt meget høy kvalitet siden bygningen ble oppført, slik at da det ble bestemt å bygge nytt, kunne det selvbærende taket bli stående igjen. Kilde: wikipedia

HRTB Arkitekter hadde jobben med å tegne det nye innvendige kinoanlegget og biblioteket som ble ferdig i 2005.
Bilde fra www.librarybuidings.com
Da vi var innom fredag mellom kl. 13.00 og 14.00 var det et yrende liv der av småbarnsfamilier, studenter, avislesere og vår nye landsmenn ved pc'ene. Ingen tvil om at dette er en av Tromsøs storstuer. Helt gratis og et flott tilbud til byens innbyggere!
Nå er det ikke bare Tromsø som har dette tilbudet. Det er vel snart ikke en norsk by av litt størrelse som har nytt bibliotek og/eller kulturhus. Stavanger åpner nytt kulturhus i dag. Hamar står for tur og det finnes sikkert flere kommuner med planer som jeg ikke har oversikt over. Vet du om noen?

2 kommentarer:

Huldra sa...

Røfft bygg. :)

Rusler rundt i bloggen din som du ser. Trives her, og blir med deg videre på turen :)

m o p p e g u r i sa...

Hyggelig med nye lesere! Jeg får lese Huldra jeg da:)