lørdag 8. mars 2014

Litt prat rundt grøten

Her sitter jeg og nyter havregrøten min laget av store havregryn, vann og litt salt. Som søtning deler jeg opp en banan og blander i et par skjeer med cottage cheese. Og syns egentlig at det er på tide med litt grøtprat.
Bilde fra VG og denne artikkelen
Havregrøt er kjempegodt og jeg har grøt som et fast måltid pr. dag. Jeg ser at noen spiser den som vanlig grøt med sukker, smørøye og kanel. I praksis kan du søte grøten med det du liker best av bær, rosiner, nøtter, syltetøy og frukt. 
Havregrøten er genial på den måten at den inneholder kostfiberen betaglukan som gir en langsom blodsukkerstigning og holder deg mett lenge. Havre er også kolesterolsenkende. Jeg anbefaler de store gryna da de både gir mer å tygge på, smaker mer og inneholder mer av det sunne fiberet.

Jeg leste for en stund siden at det er en ny trend med grøtkafeer. I mitt indre fikk jeg det for meg at det var blant annet i Oslo. Når jeg sjekker ut dette, når jeg nå vil ha en grøtprat, viser det seg at trenden ikke helt har nådd Norge. Nå bor jeg ikke veldig urbant, så hvis dere storbymennesker vet om noe annet, - let me know!

Grøt er som sagt trendy og i København og Stockholm finnes det grøtkafeer. 
I København ligger "Grød". 
 
Sjekk nettstedet Grød. Der kan du kjøpe kokeboken "Grød" og diverse grøtingredienser. De sier også at de vil utvide grøtbegrepet fra å snakke om risgrøt og havregrøt, til å utvikle (på sitt eget grøtlaboratorie) mange flere grøtvarianter:
"Delikat italiensk risotto, traditionel asiatisk kyllinge congee, go’ gammeldags æblegrød, 4 kornsgrød med gulerodssaft og mange mange flere, og med hver menu bestræber vi os på at udvikle og forfine grødgastronomien." Sakset fra nettsiden.
 
De har med andre ord tatt grøten helt ut, i et helt grøtkonsept. Genialt i en tid hvor sunn mat er viktig (for noen), hvor easy living fenger fler og fler og i en tid med økonomiske nedgangstider i Europa. Grøt er billig mat. Husk det.

Nå går jeg og legger i vann bygg-gryn så jeg kan koke byggrynsgrøt i morgen. Oppskrift på denne finner du her.

Ingen kommentarer: