torsdag 6. mars 2014

Når ting er godt nok

Jeg har i de siste dagene hatt en frase i hodet som er "Det er godt nok for de svina". Jeg hørte den på Lindmo sist lørdag da Anita Krohn Traaseth, leder for Hewlett-Packard og 400 ansatte i Norge, ble intervjuet. 
Hun hadde skrevet en bok med tittelen:

"Godt nok for de svina. En leders tanker om mot, sårbarhet og troverdighet."

Det er litt av en tittel.  Som "satte" seg hos meg.
Det var hennes far, sjømannen, som sa dette til henne når hun hadde gjort det bra nok. Dette reddet henne visstnok fra å bli perfeksjonist og "flink pike". 

Nå har jeg ikke lest boken og vet ikke hvor mye den er preget av frasen. Og jeg skal heller ikke analysere den noe nærmere annet enn at den sier meg noe om at flere jenter og damer kunne ha kommet lenger og hatt det bedre i sjel og kropp hvis de ga mer F og tenkt at nei, dette er bra nok. Og så være trygg på det.

Som Anne Krohn Traaseth sier: " Jeg har hele tiden et liv- eller - død - perspektiv. Så lenge det ikke dreier seg om liv eller død er det mulig å finne løsninger!" Sitat fra intervju i Aftenposten. Hele intervjuet finner du her.

Indre trygghet og ro og personlig integritet er noe av det jeg personlig prøver å leve etter og innimellom er det rett og slett godt å få en ny frase/tanke i hodet som forsterker dette synet på livet. 

PS: Jeg vet ikke hvem disse svina er og om jeg ville ha brukt uttrykket sjøl, men vi skjønner jo veldig godt hva han mener - ikke sant?

Hun har også en blogg som med et navn som minner om  m o p p e g u r i, nemlig Tinteguri.
Jeg skal etterhvert lese boken. 
Men det er nesten så jeg blir litt redd for at den saftige tittelen er høydepunktet. Den som leser får se.

Ingen kommentarer: