fredag 7. september 2012

Vennesla bibliotek, Moelven og Helen & Hard

Jeg er glad i grensesprengende arkitektur og jeg har jobbet med biblioteksinnredningsprosjekter i mange år. Ikke rart jeg måtte stoppe opp litt ved dette flotte biblioteket. Dessuten skal Hamar snart få nytt bibliotek. Jeg er spent på hvordan den oppgaven blir løst.

Vennesla bibliotek vant Statens Byggeskikkpris 2012. Arkitekter: Helen & Hard.
Moelven har levert limtre-dragere så det holder til dette bygget. Jeg har ikke lest noe om dette i de lokale avisene?  Det er kanskje ikke interessant så lenge bygget ikke ligger i distriktet. Men et interessant oppdrag for Moelven må det jo ha vært.
Bilde fra DIBK
Moelven skriver på sine sider:
"Bygget som er tegnet av arkitektene Helen og Hard for Vennesla kommune, er tidligere tildelt prisen Årets trebyggeri 2011. Konstruksjonen gir assosiasjoner om en hval innvendig, med sine 27 ribben – eller limtrebjelker - som spenner over hele rommet og som tjener som bibliotekshyller, sitteplasser og inneholder tekniske føringer. Byggingen er utført i tett samarbeid med Rambøll og Moelven Limtre AS"

Og så vant det som sagt jammen enda en pris i 2012 ! Statens Byggeskikkpris.


Se alle de flotte bildene fra prosjektet på Helen & Hard sin egen nettside.
En artikkel om bygget fra Wallpaper finner du her.

Etter tips fra Moelven (se kommentar under); se denne videoen som beskriver prosjektet:
http://www.gode-rom.no/Typisk-Skandinavisk/Et-nytt-kapittel/

2 kommentarer:

Tom E. Holmlund sa...

Yes! Jeg tror dette var meget interessant for teamet i Moelven Limtre AS som jobbet med prosjektet. Se film og les mer her: http://www.gode-rom.no/Typisk-Skandinavisk/Et-nytt-kapittel/

Mvh
Tom E. Holmlund
Kommunikasjonsansvarlig
Moelven

m o p p e g u r i sa...

Så flott med en så beskrivende film om prosjektet. Takk for tipset. Jeg redigerer og legger den inn i selve blogginnlegget med refeanse deg og Moelven.