søndag 2. desember 2012

Adventstid

Ohh lysende adventsstjerne!
Endelig ble det mer lys i heimen. Tre adventsstjerner har fått sin plass i de fra før, veldig mørke vinduene. De er store, de er hvite og de er i papir. Og alle tre er svenske.
Julestjerne Stella Slim 118 White
 Min trendy adventsstake
Jeg har presentert mange adventsstaker i tidligere innlegg. Selv eier jeg ingen av de. Jeg har en i keramikk av ukjent merke som jeg er litt for glad i til å bytte i noen av de jeg har skrevet om.
I bunnen i år er det blåbærlyng, ifjor var det kongler, året før der mose og det har også bare vært staken og lysene. Lysene er hjemmelaget og er litt bøyde. Skikkelig stilig?
Må si at jeg er mer fornøyd med hvordan dette ser ut i virkeligheten. Ting trenger vel ikke alltid være så blankpolerte og perfekte.. 
Adventskalenderen
Så var det adventskalenderen. Når jentene var mindre laget jeg en kalender til hver med hver 24 innpakkede gaver. Det var stas i ett eller to år. Så ble de lei av å få tannbørster, lipsyl og viskelær. Og for meg var det var stas i kun ett år som satt natten lang før 1. desember for å bli ferdig.
Etterhvert laget jeg en kalender hvor de fikk èn gave annenhver dag. Halvparten av jobben for meg og litt mindre viskelær på jentene det året. Som sagt, jentene var ikke overbegeistret og jeg hadde mye jobb med å pønske ut og pakke inn smågaver. Dessuten kostet dette noen kroner også.

Det var da vi begynte med å involvere jentene, de skulle være med å gi de også. Ikke bare få. Vi kuttet ned kalenderen til en gave til hver av familiemedlemmene. En til mor, en til far, en til Hanna og en til Hedvig. I år har jentene sjøl kjøpt alle gavene.
Hver adventssøndag trekker vi hvem som er den heldig denne gangen.
Og familien er strålende fornøyd med ordningen.

God adventstid til deg også!

Ingen kommentarer: