fredag 7. desember 2012

Facebook-kikkere og kritikere

Da jeg ble medlem av facebook i februar 2009 var jeg på leting etter ny jobb og hadde litt tid til overs. Jeg registrerte meg for å se hva fenomenet facebook var og oppdaget fort en verden som jeg ikke tidligere hadde vært en del av. Jeg ble fascinert og tenkte at denne "underverdenen" kunne være greit å delta i.

Siden den gang har jeg nok vært innom hver dag. Jeg kommenterer, legger ut blogginnlegg fra min egen blogg og byr på noen statusoppdateringer i uken. Og jeg mener at jeg har et bevisst forhold til hvordan jeg vil bruke facebook.

Jeg tror jeg kan si at jeg er ei skikkelig facebook-kjerring og jeg liker det.
Det er kanskje derfor jeg er lei av kritikken av facebook som som regel kommer fra folk som ikke er medlemmer, eller fra medlemmer som ikke er aktive. Kikkerne. De som aldri bidrar med noe. Som aldri kommenterer, som aldri legger ut noen statuser. Men å være der, det skal de. 

"Jeg er medlem, men jeg legger aldri ut noe altså", sier de. Det er nesten som å si at jeg har lest SE og HØR, men har aldri kjøpt det selv - altså!!

Blindpassasjerer, snyltere og kikkere kaller jeg de. Fjesboka er et sosialt medium. Og hva betyr sosialt? Det er hvertfall ikke å bare lese hva andre har skrevet for så gjerne å kritisere innleggene overfor flere kikkere eller totalt facebookfraværende mennesker.

Er du bare en kikker og som aldri bidrar med noe på facebook, blir du med tid og stunder slettet fra min venneliste. Det er ikke fordi jeg ikke lenger er din venn i det virkelige livet. Men skal du være medlem på facebook, så bør du bidra. Med noe. Et "liker" i det minste eller minst en status i året. Ellers har du ikke noe der å gjøre mener jeg.

God helg til deg fra facebookmoralisten m o p p e g u r i!

Ingen kommentarer: