fredag 13. mai 2011

KONTUR arkitektur & konstruksjon, Skibladnerhuset Gjøvik

Jeg har kjørt til Gjøvik fra Moelv i 7 år. Å kjøre langs Mjøsa hele veien er rene meditasjonen om morgenen på vei til jobb. Og lyset sydover Mjøsa endrer seg veldig i løpet av året. Veldig fint er det. Jeg har også i 7 år sett rett forbi CC og rett på Skibladnerhuset når jeg ankommer Gjøvik.

Skibladnerhuset er et landemerke som synes godt når man kommer nordfra.
Den spesielle konstruksjonen er av glass og limtre er tegnet av arkitekt Roar Jacobsen, KONTUR arkitektur & konstruksjon på Gjøvik.
Bilde fra Gemini.no
Se flere flotte bilder av bygget på KONTUR sin egen nettside som du finner her.

Selv om det er kjøpesentergiganten CC og Hoff Potetindustriers ruvende bygninger som er mest synlig, er det Skibladnerhuset jeg velger å legge merke til. Jeg er ingen arkitekturekspert eller kritiker, men vil kalle det et signalbygg i Gjøvik.

"I praksis er ”signalbygg” en instruksjon til arkitektene om at de skal tegne noe som vekker oppsikt, noe som kan bli et postkortmotiv, noe som kan øke antall besøkende og gjøre stedet til en turistdestinasjon." Erling Dokk Holm, forsker  Arkitekthøgskolen, 2007

Jeg vil ha flere signalbygg i Innlandet !  Takk!

Ingen kommentarer: