onsdag 1. oktober 2014

Staurgjerde

Ut på tur forrige lørdag tok jeg meg tid til å ta bilder underveis. Nye eiere har tatt over en av de flotte gårdene på Ring og satt opp dette vakre gjerdet rundt hele eiendommen mot veien. Er ikke dette fint?
Gjerdet varierer i høyde rundt  eiendommen og her har vi grinden. Gjennomført og fint. Og veldig trygt for både barn og dyr som kanskje holder til på gården.

Hva kan vi kalle gjerdet? En variant mellom skigard og et staurgjerde? Jeg googler og finner noe som likner;
Valdres Skigard kaller dette gjerdet "Lysakergjerde" og sier at staurene enten kan være nye eller gamle hesjestaur. Mer om disse gjerdene kan du lese om på Fornebu Vel sine nettsider. Gjerdene (stokkgjerdene) er visstnok typisk for Fornebuområdet.
Bilde av stokkgjerde lånt fra Fornebus vel sine nettsider

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei :-) Eg leiter etter stokkgjerdene på Fornebu Vel sine nettsider, men kan ikkje finne det. Kan du legge ut ein link?

m o p p e g u r i sa...

Beklager. Det ser ut til at Fornebu Vel og Snarøen Vel har slått seg sammen til Fornebulandet Vel og at siden ikke eksisterer lenger. Jeg gjør om teksten og kanskje fjerner bildet da jeg ikke kan koble det opp mot den siden lenger. Jeg googler ordet "stokkgjerde" og får nå bare opp det jeg har skrevet om det.