lørdag 11. oktober 2014

Justervesenet, arkitekten K. Jarmund og filmen 1001 gram

For noen år siden kjørte jeg forbi et bygg på Kjeller på vei fra Lillestrøm og ut til E6. Et fantastisk og iøyenfallende bygg. Med stor skrift på veggen stod det: JUSTERVESENET. Hva i alle dager var det JUSTERVESENET holdt på med som fortjente et slikt flott bygg? Jeg kom hjem og måtte google både "vesenet" og arkitekten bak bygget. 
"Justervesenet er et direktorat for måleteknikk underlagt Nærings- og Fiskeridepartementet. Justervesenet har ansvaret for at Norge har en måleteknisk infrastruktur som både har nasjonal og internasjonal tillit. Etaten yter bistand innen kvalitetssikring og måleteknikk, og er et kompetansesenter for næringsliv og myndigheter." Sakset fra deres nettside.
JUSTERVESENET har som sin visjon "I Norge måles det rett". De har ansvaret for at en kilo er en kilo, at en liter er en liter og en meter er en meter. 

Slik var historien om at flott arkitektur pirret nysgjerrigheten min og lærte meg noe om JUSTERVESENET.

Arkitekten bak bygget er Kristin Jarmund og det sto ferdig i 1997. Sjekk hennes nettadresse og se flere bilder av bygget her

Flere har blitt inspirert etter å ha lagt merke til Kristin Jarmunds bygg på Kjeller. En er filmskaper Bent Hamer. Han har laget filmen "1001 gram" som nå er nominert til Oscar for beste utenlandske film. 

En herlig, lettere absurd film om måling, veiing og telling satt opp mot livet. Hvor mye av livet kan måles, veies og telles?   En hel anmeldelse av filmen finner du her
Den er etter min mening veldig verdt å se. 

Ingen kommentarer: