mandag 27. februar 2012

Luxembourgstolen (Stolmuseet Frisliveien)

Jeg har akkurat kommet hjem fra Paris og mye inspirasjon og ny kunnskap om byen fikk jeg denne gangen også. Blant annet om stolen Luxembourg, opprinnelig produsert til Jardin du Luxembourg i Paris i 1923 av "Paris park departement workshop". Stolen er et symbol på fransk design og et uttrykk for fransk kultur i form av et møbel, sier produsenten Fermob. 

For ikke så lenge siden ble formgiver Frederic Sofia spurt av produsenter Fermob, om å nytolke stolene fra Jardin du Luxembourg. En hel serie hage/parkmøbler ble tegnet og møblene selges nå via Fermob over hele verden. 
Bilde fra produsent


Bilde fra produsent
I parker i Paris, også selvsagt i Jardin du Luxembourg, står stolene til fri benyttelse og forflyttelse. Pariserfolket har kanskje så respekt for sin egen historie og kultur at stolene forblir i parkene. Om dette er fakta eller antakelse, har jeg ikke sjekket, men fint er det hvis det er sant!
Noen av Luxembourgproduktene kan kjøpes på Kreativ Interiør på Hamar og på Libertine på Lillehammer.

Jeg har skaffet meg et eksemplar til stolsamlingen i beige farge av denne modellen:



Ingen kommentarer: