søndag 19. februar 2017

Plastfri hverdag, del 2

Den som leter, den finner. 
Etter flere mislykkede søk på norskspråklige nettsider etter miljøvennlige handleposer/bager/nett fant jeg ingen god oversikt. 
Jeg måtte inn med søkeordet "reusable grocery bags". Da kom løsningene og produktene rennende inn og jeg fikk en god produktoversikt på blant annet Amazon

Her finner du hva du trenger å ha for hånden, for å kunne si nei takk til plastbæreposen. 
For akkurat det må vi ha tenkt litt på før vi går inn i og ut av butikken. 
Det kan også hende at vi allerede har det vi trenger for å si nei til plastbæreposen. Sjekk i skapet og boden. 
Mange butikker (blant annet Vinmonopolet) har også pappesker stående ved kassen som du kan frakte varene hjem i. 





Mitt lite bevisste hode (før denne hvalen døde) tenkte veldig på hvordan jeg kunne unngå å rive av en plastpose til frukten, som er en av de få tingene vi kan kjøpe som ikke er pakket inn i plast. 
Jeg trengte ikke å tenke så lenge; noen har tenkt på dette før og produktet og løsningen finnes. Vaskbare, gjennomsiktige flergangsposer til både handling og eventuell oppbevaring. Jeg skaffer meg disse og tar de med i butikken.
Relatert bilde
Posene finnes i flere størrelser og både Amazon, Ebay og andre nettbutikker har et stort utvalg.

Vet du om norske leverandører eller om nettsteder som har en god oversikt over hvor vi kan få tak i slike produkter, så gi meg et tips. Vi bør kunne få tak i disse i Norge. 
Du (ikke jeg) kan også sy slike poser. Det viktigste er at de er vaskbare, må enkelt kunne lukkes og åpnes og være gjennomsiktige slik at de i kassen ser produktet. 

Se også denne videoen fra SVT om at Frankrike kommer med et forbud mot plastposer til frukten. Posene ved fruktdisken i butikkene erstattes med enten papirposer eller poser av mais. 
Norge må også tørre å forby bruken av flere plastprodukter! 
Vi kan ikke vente på at butikk-kjedene og butikk-eierne skal ta det ansvaret. 
Et forbud vil tvinge frem andre plastfrie løsninger. Hva venter vi på?

Ingen kommentarer: