fredag 17. februar 2017

Hønsesuppe - frem fra glemselen

I mitt møte med sivilisasjonen på begynnelsen av 80-tallet (det var blant annet et møte med folk som var vant til å spise biff) ble jeg sett litt rart på da jeg snakket om at den beste suppen og kraften fikk en av å koke en høne. Hønsekraft var tingen hadde jeg lært av min bestemor. Disse biff-spisende urbane folka hadde ikke hørt om det før.

Tiden går og jeg har ikke tenkt på eller kokt en høne på mange år. Ikke før nå da FBI ville redde hønene fra å bli gasset i hjel og bli en bestanddel i betong. Vi kan jo spise høne, høne er mat!
Det var en meget nyttig påminnelse for min del.

I min nærmeste Kiwi-butikk, Rema og Spar har de høner i frysedisken. Store norske fugleskrotter til under kr. 30,00 pr. stk. Det er billig mat.

Så nå har jeg kokt høne og laget hønsesuppe igjen og den ser nesten ut som denne:
Bilde fra nettstedet Aperetif. Hønsesuppe med melboller
Du finner denne og mange andre oppskrifter på hønsesuppe her.
Andre retter en kan lage av høne er hønsefrikasse og gryteretten høne i vin (coq au vin). Som vel egentlig er hane i vin. Men hane? Nei, det må man nok ha selv på tunet og eventuelt slakte selv for å få puttet i gryten.
Neste gang skal jeg prøve meg på hønsefrikasse. God hønemiddag!

Ingen kommentarer: