lørdag 9. august 2014

Teglsteingulv

I vårt hus fra 1962 er det teglsteinsgulv i gangen og i nederste del av stue / peisestua. Jeg har ikke sett dette i noen private hus i Norge tidligere. En eller to ganger i året vaskes de ekstra grundig og settes inn med en overflatepolish. På bildene under er dette akkurat gjort og gulvet er ekstra blankt. Vi har blitt veldig glad i gulvene. Det blir mer rustikt enn vanlige gulvfliser, som jeg selv aldri ville ha valgt som gulv. På et bad ja, men ikke i stue.
Nypolert teglgulv fra gang nede
Gulv peisestue
Fra Danmark og sydover i Europa er det mer vanlig å bruke tegl som gulv. Det visste jeg kanskje, men googler jeg, ser jeg det veldig tydelig. Her noen eksempler på fine teglgulv.
Moderne kjøkken med rustikt teglgulv. Sakset fra Homedit
Håndlagde teglstein til gulv fra Petersen Gruppen, Danmark
Po Rauma
Teglgulv fra ungarske  Antique Brick Floor,

Ingen kommentarer: