fredag 28. februar 2014

Fastelavenssøndag, feitetirsdag og boller med krem

Jeg blir minnet på at det er fastelaven nå på søndag. En skikk og en dag jeg er vant med fra jeg var liten og sanitetskvinnene i bygda trofast kom på døren og solgte sine fastelavensris. 
I min egen familietradisjon har jeg ikke fulgt opp med å markere denne dagen ved for eksempel å spise hveteboller fylt med krem. Kan det ha noe med å gjøre at jeg personlig ikke synes at gjærbakst med krem passer sammen i det hele tatt?
 
Bilde fra Matprat
I følge Norske Kvinners Sanitetsforening i nord sin side samler de inn 7 millioner kroner årlig på å selge fastelavensris, som igjen går til helseformål i by og bygd. Og ris har de solgt siden 1946. Hurra for denne dugnadsinnsaten!
Hvorfor fastelaven? 
Fastelaven er en markering av fasten som Jesus gjennomførte i 40 dager. Ordet fastelaven kommer fra Tyskland og betyr egentlig kvelden før fasten. I gamle dager var fasten tirsdag før askeonsdag og ble opprinnelig kalt feitetirsdag. I nyere tid har vi flyttet feitetirsdag til søndagen før. På feitetirsdag skal man feites opp, og det er vel derfor vi skal spise fastelavensboller fylt  med masse krem og syltetøy. Onsdagen etter kommer askeonsdag og da starter fasten. 
Så til deg som liker bollene - fet deg opp hvis du tar fasten på 40 dager på alvor! 

Ingen kommentarer: