lørdag 18. mai 2013

Tindved - busken og bæret

VG Helg skrev om tindvedbær lørdag 11. mai. Det inspirerte igjen meg til å blogge om busken og bærene.
I alle år hvor jeg har kjørt riksvei 4 mellom Gjøvik og Moelv, er det hver høst et fantastisk skue høyt oppe i en bratt skråning, ganske så nær Gjøvik når du kommer nordfra. Der står det to-tre busker med en oransje bærprakt som gjør at jeg nesten kjører av veien.
Det må være tinnvedbusker. Noen som vet? 
Bærene er ikke bare dekorative, men har også mange helsebringende egenskaper. Jeg siterer artikkelen i VG: " Flere vitenskaplige publikasjoner viser at tindvedbæret er naturlig rik på ulike vitaminer og har nyttige fettsyrer som omega 3. Bæret har blant annet effekt på hud, som ved atopisk eksem. Det virker betennelsedempende, og har effekt når det gjelder tørre øyne."
Og dette var bare en liten del av de fantastiske egenskapene. Du finner mer i artikkelen i VG Helg og på nettet forøvrig. Det var så mye at jeg ikke kan gjengi alt her.

Tindvedbærene kan også brukes i kaker, desserter, smoothies, sorbet og syltetøy. Bærene kalles for "Nordens Pasjonsfrukt" fordi smaken kan minne om pasjonsfrukt.
Busken vokser vilt og det er først de siste årene vært mulig å få kjøpt busken i følge VG Helg.
I Sverige kalles busken for Havtorn. Der finnes det også et sted, "Jemt-Tinas Havtorn", hvor buskene dyrkes og bærene plukkes og det lages en rekke tindvedprodukter. Se hennes nettside her.
JämtTinas Havtorn
Gårdsbutikken og kafeen hennes ligger ved byen Østersund i Jemtland. Skal vi forbi der i sommer mon tro? Neppe.

Hvis du vet hvor i Norge jeg kan få kjøpt Tindvedbusken så gi meg et tips. Tusen takk!

På bloggen "Mat og Sånn" fant jeg dette innlegget med oppskrifter om tindved.

2 kommentarer:

AnneB sa...

De har frø her: http://www.efferus.no/Hippophae%20rhamnoides.html

Tomas sa...

Kom til trøndelag nå, kilometervis med viltvoksende tindbær. Prøv for eksempel ved Gaulas utløp, der kan du nok plukke tonnevis på denne tiden av året. Var der så sent som i kveld, og har akkurat laget eple og tindbærkompott.