søndag 25. februar 2018

Jaktstolen Hunter, Torbjørn Afdal (Stolmuseet Frisliveien)

For 9-10 år siden var jeg med gårdeier opp for å se på lokalene over butikken jeg drev. Der sto det to forlatte stoler på et rom. Det viste seg å være Hunter-stoler og som jeg umiddelbart syns hadde "noe ved seg". Og det uten at jeg visste noe om Hunter-stolen på det tidspunktet.
Jeg fikk kjøpe de for en billig penge og den ene av stolene har vi fremdeles. 
Den fungerer som TV-stolen til mannen i huset. Hunter er tross alt en jaktstol, litt maskulin og passer kanskje best til menn?
Bilde fra Auktionstipset
Detalj fra stolen Hunter
Jaktstolen Hunter ble designet av Torbjørn Afdal i 1960 og ble produsert på Stranda Møbelindustri AS for tegnekontoret Bruksbo. Les mer om Torbjørn Afdal i denne artikkelen til Mats Linder her.

Hunter var sammen med armlenestolen Broadway, ett av Afdals kunstneriske høydepunkter fra perioden, i følge Linder.
Armlenestolen Broadway.
Foto fra annonse på finn.no hvor 2 stk. selges samlet for kr. 40.000,00
Annonsen finner du her.
Jeg liker Broadway-stolens form og uttrykk bedre enn jaktstolen Hunter, som jeg syns er litt "slapp" i forkant. Men i følge han som bruker stolen mest, er det en god stol å sitte i. 
Og så kjenner vi til stolens historie da. Den skal få være hos oss en stund til.

Ingen kommentarer: