lørdag 13. januar 2018

Solbær og annen mat med farge

Mat må ha farge er min enkle regel og etter å ha vært skurven og forkjølet i en 14 dagers tid, kjenner jeg at kroppen trenger enda mer mat med farge enn vanlig.

Jeg spiser vanligvis ikke syltetøy, men det eneste syltetøyet jeg kjenner sparker nok i fra til å være mat som kroppen fortjener, er solbærsyltetøy. Jeg kjenner faktisk at det spruter av C-vitaminer. Fantastisk.
Bilde fra www.frukt.no
Solbær inneholder mengder med C-vitamin, 81 mg per 100 gram friske bær. En appelsin inneholder til sammenligning 54 mg pr 100 gram. 
I tillegg til C-vitaminer inneholder solbær mye vitamin E. 
E- og C-vitamin er i tillegg antioksidanter som beskytter og hindrer skader på kroppens celler. 

En enkel regel for å få i seg mat som er bra for kroppen, er å spise mat med farge. Til alle døgnets måltider. 
Bilder fra http://www.kk.no/livstil/velg-frukt-og-gront-med-sterke-farger-67920496
I KK-artikkelen " Velg mat med sterke farger" som du finner her, sier man at fargene spiller en rolle og jo sterkere fargen er jo større er helsegevinsten. 

Og hvis du ikke i detalj vil sjekke alle matvarer og hva som er best for hva (hvem gjør egentlig det?), så tenk på at maten du spiser skal ha farger. Da er du sikret et noenlunde sunt og variert kosthold. 

Det er allikevel noe fargerikt i alle matbutikker og som ikke kommer innunder denne enkle velg fargerik mat-regelen, nemlig dette:

Les mer om solbær her:
https://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-spise-solbaer-1.6198531

https://www.frukt.no/ravarer/bar/solbar/

Ingen kommentarer: