torsdag 2. mars 2017

Plastfri hverdag, del 4

Plastfri hverdag? Det er jeg langt unna. Og det vet jeg heller ikke om jeg er i stand til i vårt oljebaserte plastikkliv. Bare tenk på alle plastprodukter vi omgir oss med. 
De aller fleste av de er i form av praktiske, gjenbrukbare produkter som for eksempel boksene jeg allerede har i skapet til oppbevaring av mat. De kaster jeg ikke fordi de er av plast. Og de skal heller ikke havne i naturen eller i hvalens mage. Det skal jeg sørge for.

Men neste gang jeg trenger noe kan det hende at jeg tenker på andre materialer. Som for eksempel glass. Som serien "Fortrolig" fra IKEA. Ildfast glass, men lokket er i plastikk. (Ikke lett å komme utenom). Se mer om serien her.
 

Men igjen; bruk av plastikk som rett og slett er unødvendig, kan jeg kanskje gjøre noe med. 

Vi spiser lite brød og deler brødet alltid opp i skiver i butikken, deler det i to i hver sin plastpose, klare for fryseren eller brødskuffen. Disse plastposene skal jeg ikke ta med fra butikken lenger. 

Nå skal brødet tas med hjem i opprinnelig emballasje og den ene halvparten fryses i gjenbrukbar isboks eller noe annet i passende størrelse og brødet som ikke fryses skal oppbevares i en nyanskaffet brødboks.  
Brødboksen jeg kjøpte er fra serien RIG-TIG fra danske Stelton. En serie som påberoper seg å være øko-vennlig. Lokket er i bambus og kan også brukes som skjærefjøl. Selve boksen er i plast. Les mer om hele serien her.

To plastposer mindre forbrukt er det jeg oppnår ved denne endringen. Alle monner drar, sa musa og tisset i havet.

Ingen kommentarer: