onsdag 8. mars 2017

Plastfri hverdag, del 5

Handleposer, handleposer, handleposer.....

I går var jeg gjennom et typisk traume for en som har bestemt seg for å ikke ta i mot plastbæreposer i butikken. Jeg hadde vært på trening, skulle innom butikken etterpå og hadde glemt å ta med mine nylon handleposer. Krise.

Heldigvis var min datter med og vi greide tilsammen å bære det vi hadde handlet i bare hendene, ut i bilen. Ved å sette varene oppå biltaket, for å få åpnet bilen, gikk det uten at yoghurten smashet i bakken.
"Opplegget" vårt vakte litt oppmerksomhet inne i butikken og jeg forklarte om målet mitt; at jeg ikke skal bidra til at flere plastposer finner veien til hvalens buk. Og jeg møtte forståelse av butikkbetjeningen. Bildene av hvalens buk har brent seg inn i flere hoder enn mitt.

I alle matbutikker jeg er innom sjekker jeg om de har flergangsposene de selger, synlig ved kassen. Og det varierer veldig hvor godt synlige de er. Jeg har heller aldri har fått spørsmålet av kassabetjeningen om jeg vil investere i en flergangspose. De kunne ha lagt inn spørsmålet " vil du investere i en flergangspose til kr. 17,00 i dag ?" i vokabularet sitt like lett som de spør om vi vil ha en pose og kvittering. 

I en Extra-butikk på Hamar var posene godt eksponert ved kassen. Posen var rød og fin, uten for mye reklame. Pris kr. 17.00. Noe som er mye rimeligere enn å bestille BAGGU-poser fra BAGGU i USA. 
Alle matbutikker har slike poser. Spør, hvis de ikke ligger synlig ved kassen.
         

Når vi snakker om handleposer; IKEA sin blå handlepose kommer nå i "ny versjon".

Dette i følge en artikkel i norske Bo Bedre. Hele artikkelen om IKEA's samarbeid med designeren Tom Dixon finner du her.

Posen er super til mye. Jeg bruker den som strandbag, andre bruker den til veden. Men den kan fint også brukes som handlepose i matbutikken. 

Ingen kommentarer: