søndag 22. september 2013

Miljøvennlige handlenett I - Stelton

Kule Stelton Shopper handlenett er et eksempel på miljøvennlige alternativer til plastposen. Mer om disse finne du på Stelton sine nettsider her

Italia har nedlagt et nasjonalt forbud mot plastposer. I Frankrike får du ikke plastposer i matbutikkene og folk hadde med seg store nylon handleposer. Jeg selv har (som oftest) med meg et par handleposer i vesken. Men ikke alltid. Det er lett å glemme og så må man ty til plastposen igjen. Jeg er egentlig for et forbud slik at jeg og mange andre kan skjerpe seg og ta med en bag, et nett eller kurv til butikken.


Hvis man først ER miljøvennlig, så hvorfor ikke markere det skikkelig med klartekst på handlenettet. No plastic bags!

2 kommentarer:

hildeg sa...

Men hva skal vi pakke søpla i om vi ikke har handleposer? Jeg har blitt så flink til å ta med meg Rema-nettet mitt at jeg har måttet kjøpe en rull med søppelposer. Er det egentlig mer miljøvennlig? Eller bør vi kanskje ikke ha plast i søppeldunken og heller skrubbe den? Yuck..

m o p p e g u r i sa...

Du kan jo velge å være litt mindre flink sånn at du får poser til søpla eller kjøpe poser i såkalt bioplast som er nedbrytbar plast. Problemet med plastforbruket er vel ikke bare de posene vi tar med oss hjem og bruker til søppel, men alle posene som blir liggende rundt i naturen / i havet. Og som ikke brytes ned. Og kan vi kutte ned på forbruket av plast, så monner det litt. Det er jo f.eks. umulig å kjøpe en agurk uten at den er pakket inn i plast. Omfattende diskusjon dette. Men handlenettene er fine da :)