mandag 18. juni 2012

Godværssyklisten

Her i Ringsaker har vi ikke bare Godværskafe. Her finnes hvertfall èn godværssyklist også. Ja, meg ja. Jeg liker å sykle, men ikke så mye at jeg legger ut på en flere timers tur i regnvær. Kommer det en regnskur under turen så tåler jeg det, men å starte i øs, pøsende regnvær og i tillegg litt kaldt? Nei, da vet jeg om bedre måter både å trene og bruke tida mi på.
Uansett vil jeg påstå at jeg i de siste tre-fire årene har jeg blitt bitt av en viss sykkeldille. Som så veldig mange andre. Det har blitt noe som opptar hodet mitt uansett hvor jeg er hen på farten. Jeg tenker at her hadde det vært fint å sykle, eller den bakken der ville vært drøy å sykle opp eller tenk deg å suse bortover denne sletta en varm sommerdag!

Jeg bor i et av landets flotteste sykkel-landskap og jeg vet om mange fine turer og enormt mange flere finnes. Min foreløpige favoritt-tur er som så:  Moelv, Gaupen, Stavsjø, Tingnes, Helgøya rundt, tilbake til Tingnes, Mengshol, Tangnes, Gaupen og Moelv igjen. Da får du med deg det flotte kulturlandskapet og du har fin Mjøsutsikt. Stort sett hele veien.

Og det er kuer og det er markblomster. Det er stille veier med nærhet til skogen hvor fuglekvitter er det eneste du hører.
        
Og din egen tunge pust av og til. Det er noen bakker opp fra Tangnes. Du møter ikke mange andre her, hverken syklister eller bilister. Turen har asfaltdekke hele veien. En fordel når jeg satser på smale dekk som triller bra på asfalt.

Ja, denne turen er ren nytelse, som en forelskelse. Den og. Jeg blir glad av ha tatt den runden og sykler den med glede flere ganger.
Og da aller helst i godvær! Da snakker vi ren sykkel-lykke!


Mer om sykling i Ringsaker finner du her.
Syklistenes Landsforbund har utgitt bok med sykkelturer i Hedmark og Oppland: link finner du her.
Eller spør meg -  en godværssyklist!

Ingen kommentarer: