tirsdag 6. september 2011

Benny Motzfeldt - osteklokker og glasskunst

Bruktbutikken med det store utvalget, "Bruktbua", nesten øverst i Storgata på Gjøvik, hadde sist jeg var innom, denne osteklokken stående i en av hyllene sine. Den ble igjen i butikken, men jeg glemte den ikke sånn med en gang. 

Jeg sjekket ut mer om osteklokke-serien designet av Benny Motzfeldt og produsert av Hadeland Glassverk i perioden1955-1967, når jeg kom hjem. På nettet ligger det noe informasjon og det ser ut som om den ble laget i 3 ulike størrelser.

Har du en slik skatt hjemme eller hos foreldre/besteforeldre, så bør du ta vare på den.

Vet du om andre produkter som kan være i familie med osteklokkene?


Om designeren/glasskunstneren Benny Anette Motzfeldt:
Født 1909 i Nord-Trøndelag. Utdannet ved Statens Kunst-og Håndverkskole og startet som billedkunstner, reklametegner og illustratør. Glasskunstner-karrieren startet i 1955 på Christiania Glassmagasin. Der tegnet hun dekor for sandblåsing og dekorering av gjenstander som ble laget på Hadeland Glassverk. Etterhvert ble hun formgiver av glass-gjenstander. Fra Hadeland Glassverk, fortsatte hun videre i 1967 på Randsfjorden Glassverk.

I 1970 startet hun som kunstnerisk leder ved Glasshytta i Gamlebyen i Fredrikstad.     
Motzfeldt tegner skisser.
Bilde fra www.glasshytta-gamlebyen.no
Der jobbet hun til 1995, det året hun døde, 86 år gammel.

"Benny Motzfeldts mangfoldige og frodige glasskunst innledet i slutten av 1960-årene en ny æra i norsk glasshistorie. Hun var den første i Norge til å bruke glass som medium for fri kunstnerisk utfoldelse. I hele sin karriere var hun nysgjerrig og leken i sin søken etter nye uttrykk i glasset, og hun sprengte de faste normene glassfremstillingen tradisjonelt hadde i Norge."

Andre Motzfeldt-signerte produkter som du kanskje har sett før.

Blågrønne vaser fra Randsfjorden glassverk

Vase Randsfjord Glassverk 1970.
Bilde fra http://harriet.nasjonalmuseet.no/studiesamlinger/vase-13/
 

3 kommentarer:

Marit sa...

Heisann, grattis med osteklokke :)
Den mellomste er ca 14 cm i diamenter, mens den største er ca 17 com om jeg ikke husker helt feil. Det finnes også sild- og syltetøyskrukke i serien.
Jeg har alle vasene du viser i innlegget ditt fra Benny Motzfelt. Hun laget så utrolig mye flott. Har samlet en del år nå og det begynner å bli en del. Har faktisk ikke laget noe innlegg om det- Kanskje det var en ide.
Den nederste vasen du viser er designet av Willy Johansson for Hadeland.

Ha en fin søndag.

m o p p e g u r i sa...

Takk for det. Osteklokken ble min med tid og stunder. Tusen takk for info om serien. Jeg skal være på jakt etter flere deler i fremtiden. Og takk for info om den nederste vasen. Jeg syns den var anderledes skjønner du. Veldig fin. Jeg fjerner den fra Motzfelt-innlegget i all stillhet..

Marco sa...

Woah, those are really cool, keep up the work