onsdag 16. november 2011

Fedme

Jeg snakker ikke om oss som til stadighet synes vi har 5 - 15 kilo for mye kroppsvekt, men de som har en kropp som er så stor at den hindrer en i å føre et normalt liv, som gjør en syk og arbeidsufør. 

Etter en kort time på et kjøpesenter her en dag, la jeg merke til mange kunder som jeg vil karakterisere som sykelig overvektig. Det så ut som hele familier, vennegjenger - ja, de kom i horder! Når jeg beskriver det på den måten så kan det høres ut som om det er jeg som er paranoid, ser syner, og hva er det med meg som gjør at jeg legger merke til flokkene med overvektige?
Jeg prøver å ikke dømme folk etter utseendet, men når overvekten blir enorm og det blir så mange at jeg nesten ikke tror det jeg ser, så greier jeg ikke å ikke legge merke til det.
Fedme, og da mener jeg ordentlig fedme, er i ferd med å bli veldig vanlig. Og da må inaktivitet og helt feil kosthold også være vanlig.

Og hvor vanlig er det at overvekten gjør en syk? Hvilke sosiale og psykiske problemer får en som en følge av fedme?

Vi har et stort ansvar for egen helse, men nå lurer jeg på om ikke helsepersonell og politikere sammen må sette inn tiltak for å snu trenden.
Kampanjen mot røyking har fungert og en liknende holdningskampanje med like stort trykk, bør settes inn mot fedme-epidemien. Jeg har ikke oppskriften. Men kunnskap om, og glede over ordentlig mat, samt en bevissthet om hvor viktig det er å bevege seg, kan være en start.
Eller tror vi virkelig at lavkarbo-dietter og slankeoperasjoner er løsningen?

Ingen kommentarer: