lørdag 22. november 2014

Adventskalendertid

Denne uken kunne vi lese om 8 barnsmamma'en som nå før advent lagde like mange (8) julekalendere. Imponerende. Det er nemlig litt av en jobb. Og jeg tenker hver sin lyst, tid og lommebok. Artikkelen i Aftenposten kan du lese her.

Jeg har også selvfølgelig laget pakkekalendere til mine to barn. Hvilken småbarnsmor har ikke det? Da jentene var små laget jeg en kalender til hver med hver 24 innpakkede smågaver. Det var stas i ett eller to år. Så ble jentene lei av å få tannbørster, lipsyl, småleker og viskelær. For meg var det var stas i kun ett år som satt natten lang før 1. desember for å bli ferdig.  Og ikke ble kalenderen noe lekker å se på heller. Jeg trælet veldig med å pakke inn all verdens småting på en pen måte. Mine kalendere ble aldri som de vi ser i de glansede magasinene.

Etterhvert laget jeg èn kalender hvor de fikk èn gave annenhver dag. Halvparten av jobben for meg og litt mindre viskelær på jentene det året.  

De siste årene har vi involvert jentene, de skulle være med å gi de også. Ikke bare få.  
Vi kuttet ned "kalenderen" til èn gave til hver av familiemedlemmene. En til mor, en til far, en til Hanna og en til Hedvig.
Hver adventssøndag trakk vi hvem som er den heldig denne gangen.
Og familien var strålende fornøyd med ordningen. Ikke minst jentene selv som fikk pønske ut en gave til oss voksne. Gleden ved å gi er nemlig noen ganger større en å bare få.

God adventstid!


Ingen kommentarer: