mandag 30. juni 2014

Marcel Breuer, Cesca Chair 1928 og frokostrom Hotel Josef

Jeg var i Praha i noen dager i begynnelsen av juni. Da bodde jeg på Hotel Josef, et såkalt designhotell. Og det vil jeg si at det var, med for meg gjenkjennbare, gode designprodukter. Stolene i spisesalen visste jeg noe om, men kom der og da ikke på navnet på arkitekten og omtrent når i førkrigstid den ble designet. Ved hjelp av venner på Instagram og facebook, fikk jeg hjelp til å finne ut at dette var en Marcel Breuer-stol, Cesca Chair,1928. 
Frokostrom Hotel Josef


Her koste jeg med i hele 4 morgener. Gode stoler og god mat i et gennomtenkt rom. Hotellet hadde også en liten atriumshage hvor det var mulig å spise frokosten ute, eller slappe av på ettermiddagen. 

Tilbake til Breuer; Foruten å prege interiørdesign i perioden før krigen, virket han også som arkitekt. Han er mest kjent for UNESCOS hovedkvarter (1958) i Paris. 

Her er flere av hans møbler fra Bauhaus-perioden.


I tredveårene dro han til London på grunn av nazist-regimet (han var av jødisk herkomst). De siste årene bodde og jobbet han i USA og jobbet da mest som arkitekt. Les mer om Marcel Breuer her.

Ingen kommentarer: