mandag 21. april 2014

Blåveispåske

Jeg har hatt en påske helt fri for snø. Her i Moelv har det vært vår, mens det en halvtime unna har vært skiføre. Det har ikke fristet meg å oppsøke snøen i år. Jeg har heller villet til Mjøsa, nyte sola og våren. Å ligge i gresset på Steinsholmen, på Ringstranda og godstol i egen hage og kjenne sola varme, er det jeg har hatt mest lyst til. Og det har jeg altså gjort.

Mange påskeferier, før vi flyttet fra Oslo, tilbrakte vi på Hvaler. Der gikk vi blant annet turer på jakt etter blåveisen. Disse påskeferiene kalte jeg blåveispåske.

I går hadde godværssyklisten sin første sykkeltur. Det ble noen asfaltmil blant sildrende vårbekker, tepper av blåveis, hvitveis, et blikkstille Mjøsa og høylytt fuglekvitring. Og jeg sykler ikke fortere enn at jeg får med meg alt dette. 
Bilde: Skiforeningen
Dere skulle sett teppene med blåveis! Jeg holdt på å sykle av veien flere ganger. 
Her trengte jeg ikke å lete etter blåveis, det bare lyste blått i blått i mot meg. Begrepet blåveispåske har fått en ny dimensjon og jeg forbinder den ikke lenger bare med Hvaler. 

Håper dere andre har hatt en påske fylt opp med dere dere liker best om det er skiturer eller blåveis. Nyt våren - blåveistiden er nå!

Ingen kommentarer: