torsdag 24. januar 2019

Skyvedører til mer enn garderoben

Skyvedører er genialt og plassbesparende og kan brukes mange flere steder enn til garderoben i gangen og soverommet. 

I vårt hus, Villa Engen, fra 1962 har arkitekten Are Vesterlid brukt skyvedører flere steder i huset.  
Som her mellom kjøkken og soveromsgang. 

Og her; mellom en barneromsavdeling i enden av den samme soveromsgangen og fra hovedsoverom og inn på badet. Bildene er ikke tatt av en proff fotograf som dere ser (!), og bildet av skyvedøren på badet ble ekstra rart på grunn av trange forhold. 
Bildet lyver litt også. Døråpningen er ikke så smal som den kan se ut her.

Poenget med å vise skyvedørene på dårlige bilder fra eget hus, er at jeg har jeg har selv sett hvor praktisk og plassbesparende det er. Og jeg kunne gjerne hatt flere.

Jeg har veldig god tid for tiden og sitter og drodler / tegner, fantaserer og planlegger huset jeg skal bo i når jeg blir gammel. Det skal ikke være så stort, men samtidig inneholde mye. 
Og i det huset, blir det mange plassbesparende skyvedørsløsninger. 
Sånn som vist her; del av kjøkken og spisestue / stue med skyvedør. 
Er du allergisk mot store TV-skjermer og andre mindre pene ting, er denne løsningen fin. En lekker skyvedørsløsning som skjuler TV'n når den ikke er i bruk.
Å ha skyvedør på vaskerommet har jeg sett flere forslag på. Her ser det ut til at vaskerommet er en del av en gang, bare skjult med skyvedører. Kan være en plassbesparende, smart løsning for noen.
Bilde fra DHgate
Jeg synes utenpåliggende skyvedører som vist her, er en fin løsning. Du kan enten gjøre mye ut av dørens utseende som her, eller ha en utenpåliggende, enkel dør som går i ett med vegg. Du finner mange bilder av dette på for eksempel Pinterest under søkeord som f.eks. "sliding door interior".
Bilde fra Nord Vinduer
Å ha tett kontakt med uteområdet, enten det er en veranda eller en hage, via store vindusflater er deilig. En skyvedørsløsning her er plassbesparende og er med på å minske avstanden mellom ute og inne. 

Andre steder jeg ville ha planlagt å bruke skyvedører er inn til soverommene i en eventuell soveromsgang og i uteboden / søppelskuret. 
Bilde fra Lcshoots
Som her i et moderne hagehus i metall. 

Skal du bygge hus eller hytte eller pusse opp? Tenk på skyvedørsløsninger. Det hadde jeg gjort.

Ingen kommentarer: