torsdag 16. oktober 2014

Babes med påtegnede øyenbryn og trutmunn

Jeg undres over hvilke skjønnhetsidealer mange av dagens unge jenter har? Med  blondt, langt hår, veldig markerte og påtegnede øyenbryn, rosa leppestift og trutmunn, pushup-bh'er og kanskje også silikon, høye hæler og kort, korte ballkjoler til fest. Hvem er idealet? 
Er det denne jenta?
Bloggeren Sophie Elise

Eller denne noe eldre baben fra svenske Hollywoodfruer?

Og jeg med min ungdomstid på 70-tallet må spørre; finnes det noe mer bak hårmanken og de påtegnede øyenbrynene?  Har de andre idealer og tanker i hodet enn det som går ut på å se ut som en babe?
Jeg med mine fordommer og 70-tallsoppvekst vil tro at det gjør det dessverre ikke. (Selv om jeg håper jeg tar feil.)

Jeg er ørlite granne bekymret. For fremtiden. Og likestillingen.

2 kommentarer:

Marit Bekkevold Skoglund sa...

he he, tror flere har tenkt den tanken.

m o p p e g u r i sa...

Sikkert noen flere av oss som tenker tanken, men jeg har ikke sett så mange stille spørsmålet.