onsdag 6. november 2013

Bru-arkitektur

Nå blir det ny bru over Mjøsa. Om noen år. Det blir spekulert og sikkert også utredet om det er mulig å bygge bruen i tre. Limtre fra Moelven. Jeg tillater meg å leke meg litt ved å finne spennende bru-arkitektur. Kan Mjøsbrua se slik ut mon tro?
Denne bruen vant en konkurranse om en ny bru Changsha i Kina. Hentet fra Dezeen



Golden Gate Bridge kommer jeg ikke utenom når jeg tenker på bruer.


Øresundsbroen.


Limtrebru fra Moelven. Kan limtre brukes i en så stor bru som Mjøsbrua?


Sjekk linken her fra Moelven Limtre (Youtube) om trebruas renessanse. Norsk bru-arkitektur er spennende og det er da generelt veldig fascinerende med bruer. Spesielt lange bruer. Første gang jeg kjørte Øresundsbroen fikk jeg klump i halsen, Den binder oss sammen med resten av Europa. 
Her i innlandet er vi vant med en bro over Mjøsa og mellom fylkene Hedmark og Oppland. Og klumpen i halsen over å knytte fylkene sammen bllir vel ikke like sterkt som opplevelsen over Øresundsbruen. Jeg er veldig spent på å få se hvordan brua skal se ut. Jeg håper den ikke bare blir et landemerke, men et arkitektonisk, vakkert og monumentalt landemerke.

Ingen kommentarer: