søndag 20. mars 2011

FUREKA møbelserien og interiørarkitekt Edvin Helseth

Jeg har skrevet om BBB-reolens opphavsmann, interiørarkitekt Edvin Helseth tidligere. Hans møbelserie "Fureka" fra 70-tallet nevnes også som noe av det han er kjent for i norsk møbelproduksjon. De eneste bildene jeg fant av disse møblene var fra private annonser på http://www.finn.no/. Så tilgi meg private annonsører, men hva gjør en ikke for å dokumentere litt norsk og lokal møbelhistorie.
Noen vil sikkert også lure på vitsen med å bry seg med furumøbler fra 70-tallet. For det første begynner det å bli historie, interiørarkitekten er fra Hamar og bordet (spesielt) tror jeg kan elskes av generasjoner. Et møbel som varer. Og det liker jeg.
Og lik det eller ikke - furu og treverk i det hele tatt begynner å dukke opp igjen i interiører på vegger, tak og i møbelproduksjon.


Fureka klaffebord.
Foto: privat annonse fra http://www.finn.no/
Fureka spisestuestol
Foto: privat annonse fra www.finn.no

Bloggen "Utsiktshuset" skriver også om bordet og har bilde av det sammen med moderne stoler.  Se  bilde i bloggen nedenfor.

Link til bloggen: http://www.bloglovin.com/m/2026956/130563977/s/0/aHR0cCUzQSUyRiUyRnV0c2lrdHNodXNldC5ibG9nc3BvdC5jb20lMkYyMDEwJTJGMTAlMkZmdXJ1Ym9yZC1mcmEtc3RhbmdlLmh0bWw=

Noen av dere som kjenner til bordet eller har vokst opp med et?

3 kommentarer:

hildeG sa...

Som sagt :-) Dette er salongbordet vårt :-) Det er litt slitt og merket av lang fartstid i et hjem med mange unger, men jeg er glad i det - nettopp fordi det er litt spesielt og laget uten metall. Må tilstå at jeg har skrudd inn to skruker for å holde de beina du slår ut på plass - etter at en av ungene nesten ble drept fordi en annen skjøv unna beinet så bordplata datt ned, og den er TUNG.
Noe annet: hva med å vurdere litt færre sikkerhetstiltak ift kommentarer? Det blir veldig tungvint først å logge inn på google og deretter måtte skrive inn en sikkerhetskode. Jeg har blogga i mange år, og man får erfaringsmessig lite spam og useriøse kommentarer. I alle fall inntil man kommer opp på Voes antall lesere. Det er greit å fjerne dem manuelt :D

Elin Evensen sa...

Artig at du har Fureka-bordet! Lenger skulle jeg altså ikke for å finne bordet - og magnoliaen!

Jeg prøver å finne ut av hvordan jeg kan minimere dette med sikkerhets-tiltakene ved kommentering. For vanskelig bør det jo ikke være.

Anonym sa...

Jeg har Fureka spisebord. Fikk pusset opp for et år siden. Det ble bare lekkert. Har også stoler med høy rygg. Jakter på flere tilsvarende stoler. Mange tilbud om å kjøpe stoler med lav rygg. Virker håpløst å få tak i de med høy rygg. Noe som vet om slike stoler?